MINDFULSOLUTIONS

SÅDAN bliver du
MERE FOKUSERET
og MINDRE stresset

Med under 12 minutters
mindfulness om dagen.
Få gratis mindfulness audioer

GRATIS MINDFULNESS

  • Træning på audio til job og fritid
  • Ny viden og inspiration
  • Info om kurser

Jeg har lært at acceptere

Billede af Liselotte Ellegaard fra FEMINAs artikel

Et forløb hos en psykolog åbnede Liselotte Ellegaards øjne for en anderledes måde at håndtere en presset hverdag på. I dag underviser hun andre i mindfulness.

Liselotte Ellegaard følte sig ekstremt presset. Hendes far var blevet ramt af psykisk sygdom, hun var på vej ind i et nyt kærlighedsforhold, og hun var nødt til at tage orlov fra sin uddan­nelse.  Alt syntes kaotisk. Liselotte besluttede sig derfor til at opsøge en psykolog for at få hjælp til at tackle stressen og de angstreaktioner, der fulgte i kølvandet.

– Mindfulness psykologen hjalp mig til at blive fuldt opmærksom på, hvad det er, jeg føler, og hvor jeg kan registrere det i kroppen. Han fik mig til at sanse og beskrive stressen og angsten og invitere dem begge ind i min bevidsthed. Derved opløstes de negative følelser. Det kan udefra virke som en mystisk og skræmmende proces, men det handler om at rumme den tilstand, man ellers har prøvet at undgå, forklarer hun.

At det var terapi inspireret af mindfulness, psykologen havde introduceret hende for, vidste hun på det tidspunkt ikke. Hun konstaterede blot, at hun endelig følte sig som sig selv.

MINDRE ANGST, BEDRE SEX

Liselotte stopper med forløbet hos psykologien, men fortsætter med de øvelser, som hun havde haft så stort udbytte af. Hver dag sætter hun sig ned og laver ånde­drætsøvelser, mediterer og mærker efter i kroppen. Hun oplever, hvordan hun bli­ver stadig mere nærværende.

— Før i tiden var jeg meget let at såre og blev tit urolig, hvis kæresten for eksempel ikke ringede. Men det gik op for mig, at det ikke er farligt at spørge og vise sårbarhed og følelser. Uanset hvad den anden føler og tænker, så er det hans frihed at have det, som han har det, og gøre, hvad han har brug for at gøre. Jeg kan nu over-give mig til, at sådan er det, mens det før ville det have været enormt provokerende. Intimiteten i sexlivet blev også meget bedre, fordi jeg var meget mere til stede, og der opstod større nærvær og dybde. Forskellen var som forskellen på en baggård og Paradisets Have, fortæller hun.

Efter et par år vendte Liselotte Ellegaard tilbage til psykologen for at lære mere om de redskaber, han brugte. Da hun først fik sat begrebet mindfulness på, begyndte hun at dreje sin kandidatgrad i pædagogisk psykologi ind på mindfulness-baseret leder- og medarbejderudvikling. Alle kurser og litteratur om emnet blev endevendt. I dag træner Liselotte medarbejdere og ledere i mindfulness fra forskellige virksomheder.

Den nu 43-årige mindfulness-konsulent kan af og til mærke krusninger af stress, men nu ved hun, hvordan hun skal blive fænomenet kvit.

MINDFULNESS er et begreb, der oprindelig stammer fra buddhismen, men som har fun­det vej til den vestlige verden i forbindelse med behandling af stress. Mindfulness er en tilstand, som kan beskrives som fuld op­mærksomhed eller nærvær. I mindfulness arbejder man med evnen til nærvær og på at opnå fuld opmærksomhed på det, der sker i nuet. Et af de centrale områder ved, hvorfor mindfulness virker, er, at følelser og tanker ikke vurderes og dømmes som noget forkert, men blot iagttages og accepteres. Sådan en praksis kan over tid give større nærvær og indre frihed

Illustration fra FEMINAs artikel om Liselotte Ellegaard